1. Grootzakelijk
  2. Zakelijk elektrisch rijden
  3. 5 ontwikkelingen elektrisch vervoer

5 ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer

Tesla is al lang niet meer de enige autofabrikant die een mooie elektrische auto kan maken. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s én hun actieradius in rap tempo toe. Van luxe auto’s tot budgetmodellen. Goed nieuws dus voor wie graag elektrisch wil gaan rijden. We zetten de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden voor u op een rij.

5 ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden

1. De elektrische auto bestaat al 125 jaar

Elektrische voertuigen (EV's) en elektrisch rijden worden vaak als zeer modern beschouwd. Echter, elektrische auto's bestaan al meer dan 125 jaar. Aan het begin van de twintigste eeuw was elektriciteit slechts één van de methoden om een automotor aan te drijven (naast de stoommachine en de benzinemotor). Veel producenten uit die tijd verdwenen met de opkomst van de verbrandingsmotor, omdat elektrische aandrijving aanzienlijke nadelen had. De actieradius van elektrische auto's was te beperkt en de snelheid te laag vanwege de zware accu's. Pas met de introductie van de lithium-ion batterij aan het begin van de eenentwintigste eeuw kreeg de elektrische auto een nieuwe kans (bron: ANWB).

2. Steeds meer modellen en betaalbaarder

Moderne EV's ontstonden aan het eind van de 20e eeuw als reactie op de oliecrisis van 1973 en de groeiende bezorgdheid over het klimaat. Beginnend in 1997 met de Toyota Prius II, markeer­den de jaren vanaf 2000 de heropleving en ontwikkeling van hybride voertuigen. Deze periode leidde in 2020 met de Nissan Leaf ook tot de lancering van de eerste EV voor het grote publiek.

Maar het echte keerpunt voor elektrische auto's met een accu kwam in 2003 toen Martin Eberhard en Marc Tarpenning een kans zagen. Nadat zij de capaciteit van lithium-ion accu’s in hun vorige onderneming zagen toenemen, richtten zij in 2003 Tesla Motors op. Drie jaar later kondigde de startup uit Silicon Valley aan dat het een luxe elektrische sportauto zou gaan produceren die op één acculading meer dan 320 km zou kunnen rijden.

Het succes van Tesla heeft veel grote autofabrikanten gestimuleerd om versneld te werken aan hun eigen elektrische auto's. Tegelijkertijd hebben nieuwe accutechno­logieën geleid tot een grotere actieradius en lagere kosten voor EV-accu's. Deze kostendaling heeft bijgedragen aan de algehele verlaging van de kosten van elektrische auto's, waardoor ze betaalbaarder zijn geworden voor consumenten.

In 4 stappen naar een elektrisch wagenpark

Als bedrijf kijkt u vooral naar brandstof- en onderhoudskosten. Logisch dus dat u nadenkt over een volledig elektrisch wagenpark. We helpen u in 4 stappen op weg.

Bekijk de 4 stappen

3. Een snelgroeiend laadnetwerk

Er wordt niet alleen in nieuwe elektrische auto’s geïnvesteerd.  Autofabrikanten, energie- en andere bedrijven stoppen ook miljoenen in een landelijk dekkend laadnetwerk. Bedrijven zoals Vattenfall leveren laadpalen en de bijbehorende laadpassen voor de publieke ruimte, thuis of bij bedrijven

En dwars door Europa zijn tegenwoordig overal snellaadpunten te vinden voor als er onderweg geladen moet worden. De komende jaren zullen laadpalen in hoog tempo uit de grond moeten worden gestampt. Het Europees Parlement wil namelijk dat Europese snelwegen in 2030 elke 60 kilometer een laadpaal hebben.

4. Laden kan steeds slimmer

Sneller en efficienter laden thuis kan met behulp van smart charging. Daarbij wordt constant gemeten hoeveel elektriciteit een huis of kantoorgebouw nodig heeft. Het overgebleven vermogen wordt doorgesluisd naar de laadpunten voor het opladen van auto’s. Voor bedrijven is het mogelijk om zelf opgewekte zonne-energie te koppelen aan de laadpunten. De opgewekte energie wordt dan tijdelijk opgeslagen in een batterij, waarmee later elektrische auto’s opgeladen worden.

Ook spelen met de energieprijs – terugleveren als de prijs hoog is en opladen bij een lager tarief – is mogelijk. Laden in een parkeergarage waar relatief weinig vermogen beschikbaar is, kan ook snel en slim. Zo kan het beschikbare vermogen verdeeld worden over de auto’s die aan het laden zijn.

En zijn er te veel auto’s die tegelijkertijd willen laden? Dan gaat een aantal in de wacht, tot de eerste auto’s voldoende geladen zijn. Nu nog in de testfase, maar in de toekomst zal inductieladen – laden op een plaat of strip die door de auto herkend wordt – steeds meer voorkomen.

5. Het belastingvoordeel verschuift

Een aantal jaar heeft de Nederlandse overheid de plug-in hybride flink ondersteund via belastingvoordeel. Nu is dat voordeel verschoven naar volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dat betekent dat de bijtelling voor elektrische auto’s 16 procent is, terwijl alle andere auto’s een bijtelling van 22 procent hebben. Vanaf 2025 geldt een bijtelling van 17% voor elektrische auto’s tot 30.000 euro (22% bijtelling over het resterende bedrag). Het jaar daarop, in 2026 zal de bijtelling voor een elektrische auto verhoogd worden naar 22% (bron: ANWB).

Daarnaast zijn er ook subsidieregelingen die het elektrisch rijden, zowel zakelijk als privé, verder stimuleren. Lees meer over de subsidiemogelijkheden voor elektrisch vervoer

Batterij maakt opladen auto's mogelijk zonder extra belasting netwerk

Op de P+R op Zeeburgereiland in Amsterdam kunnen zestien elektrische auto’s tegelijk opladen dankzij een grote batterij. De gemeente Amsterdam, Vattenfall en Heijmans plaatsten de batterij om het lokale energienetwerk te ondersteunen. Het is voor het eerst dat Vattenfall op deze manier een batterij met acht laadpalen inzet. Heijmans verzorgt het beheer en onderhoud van de installatie.

Ook interessant voor u?

Wij staan voor u klaar!

Vraag het de Markt Expertise Desk

Onze Markt Expertise Desk helpt u bij al uw vragen over energie besparen, energie-inkoop en duurzamer ondernemen. Wij geven u advies over het gebruik van zonne- en windenergie, e-mobility en warmte binnen uw bedrijf of organisatie.

groepsfoto-med-vattenfall-laag.jpg

Onze beloften aan zakelijke klanten

  • Een vast contact­persoon, rechtstreeks bereikbaar en gericht op kansen voor uw bedrijf

  • Direct een prijsalert, als u kunt profiteren van een gunstigere marktprijs

  • Een signaal bij afwijkend energieverbruik, inclusief bespaaradvies

  • Continu inzicht in uw verbruik en kosten, overzichtelijk op één plek

  • Inzicht op maat voor uw duurzaamheidsvraagstuk.

  • Ondersteuning bij het realiseren van uw duurzaamheidsambities, van advies, subsidieaanvraag tot aan de oplevering