Termijnbedrag: aanpassen en uitleg

Je termijnbedrag is het bedrag dat je elke maand betaalt voor je energie. Vind hier alles over je termijnbedrag aanpassen, de berekening en je termijnbedragadvies.

Zo bereken we je termijnbedrag

We maken een inschatting van je energiekosten in het komende jaar. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is je termijnbedrag per maand.
Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energieprijzen
  • De hoeveelheid energie die je dat jaar waarschijnlijk nodig hebt.

Goed om te weten: de energieprijs bestaat uit drie delen:

  • leveringskosten; die betaal je aan ons
  • netbeheerkosten; die dragen wij af aan je netbeheerder
  • overheidsheffingen; die dragen we af aan de overheid

Zelf je termijnbedrag aanpassen als er iets verandert

Je kan bij ons altijd zelf je termijnbedrag aanpassen. Bijvoorbeeld als je energieverbruik verandert. Kies zelf een termijnbedrag of bekijk ons advies.

Als je verbruik verandert

Heb je sinds kort zonnepanelen, dan kan je termijnbedrag waarschijnlijk omlaag. Maar werk je bijvoorbeeld vaker thuis, dan kan verhogen juist slim zijn.
Bekijk ons advies en ontdek of je termijnbedrag nog past bij je verbruik.

Als je tarieven stijgen of dalen

Als je tarieven stijgen of dalen heeft dat gevolg voor je energiekosten. Je ontvangt bij een tariefwijziging daarom altijd persoonlijk bericht van ons. Bekijk ons advies en ontdek of je termijnbedrag nog past bij je tarieven.

Je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall

Termijnbedrag vastzetten

In Mijn Vattenfall kan je zelf je termijnbedrag vastzetten. Dit is niet definitief: na het vastzetten heb je de mogelijkheid om het bedrag nog te wijzigen.

Na je jaarafrekening schatten we je termijnbedrag opnieuw in:

  • Is dit lager dan je termijnbedrag was? Dan blijft het hetzelfde.
  • Is dit gelijk of maximaal € 10,- hoger dan wat je termijnbedrag was? Dan blijft het gelijk.
  • Is dit hoger dan € 10,- dan wat je termijnbedrag was? Dan verhogen we je termijnbedrag. Het staat dan niet meer vast.

Termijnbedrag vastzetten

We adviseren je graag over je termijnbedrag

In Mijn Vattenfall of in onze Energie-app vind je een persoonlijk advies over je termijnbedrag. We kijken hierbij naar je tarieven, je verbruik en hoe lang het duurt tot je de jaarafrekening krijgt. Als je ons advies overneemt voorkom je dat onverwacht bijbetaalt bij je jaarafrekening.

Download de Energie-app

Termijnbedrag aanpassen en berekening

Wat is een termijnbedrag?

Je termijnbedrag is een voorschot op je energiekosten in een jaar. We berekenen hoeveel energie je volgend jaar waarschijnlijk verbruikt, en wat dat kost. Dit bedrag delen we door twaalf. Zo ontstaat je termijnbedrag.

Aan het eind van het jaar verrekenen we de termijnbedragen met je werkelijke verbruik. Dan krijg je je jaarafrekening.

Bekijk je termijnbedrag in Mijn Vattenfall

Zo is je termijnbedrag opgebouwd

Meer over je jaarafrekening

Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?

Je termijnbedrag bestaat uit verschillende kosten, zoals leveringskosten, netbeheerkosten en overheidsheffingen. Bekijk de video of de informatiepagina om te weten hoe dit precies zit.

Zo is je termijnbedrag opgebouwd

Waar kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je past eenvoudig zelf je termijnbedrag in Mijn Vattenfall en de Energie-app. Met ons termijnbedragadvies check je hier ook of je termijnbedrag past bij je verbruik.

Termijnbedrag aanpassen

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Voor de berekening van je termijnbedrag schatten we je energiekosten van het komende jaar in. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is het termijnbedrag dat je elke maand betaalt.

Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energietarieven
  • Hoeveelheid energie je waarschijnlijk verbruikt

Bekijk je termijnbedrag in Mijn Vattenfall

Hoe kan ik mijn termijnbedrag vastzetten?

Dit doe je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Je termijnbedrag vastzetten is niet definitief: hierna heb je de mogelijkheid om het bedrag nog te wijzigen.

Termijnbedrag vastzetten

Seintje: kom goed uit met je termijnbedrag

Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.

Ik wil Seintje ontvangen

Kies zelf de betaaldag die bij je past

Bij ons bepaal je zelf op welke dag wij het bedrag voor je energierekening afschrijven. Bijvoorbeeld direct na bijschrijving van je loon. Verandert er iets in je inkomsten? Dan verschuif je de betaaldag eenvoudig mee.

Betaaldag aanpassen

Termijnbedrag betalen

Wanneer wordt mijn eerste termijnbedrag afgeschreven?

Dit vind je op je contractbevestiging en in Mijn Vattenfall.

  • In je contractbevestiging staat onder het kopje 'Betaalgegevens' je termijnbedrag en je betaaldag. 
  • In Mijn Vattenfall staat deze informatie bij je persoonlijke gegevens. Onder het kopje 'Betalen' staat je betaaldag. Je kan deze hier ook aanpassen.

Naar Mijn Vattenfall

Kan ik mijn betaaldag aanpassen?

Ja, je kiest zelf wanneer we je termijnbedrag van je rekening afschrijven. Stel dit eenvoudig in Mijn Vattenfall in.

Pas je betaaldag aan

Kan ik in minder termijnen betalen?

De meeste mensen betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem je dan wel even contact met ons op? Dan regelen we het meteen voor je.

Waarom heb ik geen maandelijkse afschrijving of termijnfactuur ontvangen?

Ben je misschien overgestapt op automatische incasso? In Mijn Vattenfall/Gegevens zie je of je met automatische incasso betaalt

Hier lees je meer over een mislukte automatische incasso. Zo zorg je dat je geen betaling mist.

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je ook of je rekening wel of niet is betaald. En ook betalen kan hier meteen.

Ik ben overstapt maar krijg nu van 2 leveranciers een factuur. Hoe krijg ik mijn geld terug

Het kan gebeuren dat je een maand een dubbele factuur ontvangt. 

We adviseren je om beide facturen te betalen. Dus storneer het bedrag niet. Zo voorkom je eventuele incassokosten of aanmaningen. 

Wacht vervolgens op de eindafrekening van je vorige leverancier. Op de eindafrekening is de teveel betaalde factuur alsnog verrekend. Is dit niet het geval, dan verrekent je nieuwe leverancier het teveel betaalde bedrag via de jaarafrekening. Je betaalt dus nooit dubbel.


Waarom krijg ik een ander termijnbedrag dan is afgesproken?

Het termijnbedrag dat we nu hebben vastgesteld is gebaseerd op je verbruik. Hierdoor kan het afwijken van het termijnbedrag dat we eerder hebben aangegeven.

Wil je toch een ander bedrag, pas je termijnbedrag  dan aan in Mijn Vattenfall. Houd wel in de gaten of het bedrag blijft passen bij je energieverbruik. Dit voorkomt verrassingen op je jaarafrekening. Gebruik regelmatig ons termijnbedragadvies. Dan weetje zeker dat je goed zit. 

Ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan weten we nog niet precies hoeveel energie je verbruikt. Je kunt daarom het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden hebben we voldoende gegevens en kunnen we je wel een goed advies geven.

Termijnbedragadvies en hoger termijnbedrag

Ik krijg geld terug, waarom is mijn termijnbedrag verhoogd?

Hoewel het niet logisch klinkt, kan het gebeuren: geld terug bij je jaarafrekening en toch een hoger termijnbedrag. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals je verbruik, de energietarieven en het weer. Bekijk de uitgebreide uitleg hier:

Geld terug maar termijnbedrag is verhoogd

Past mijn termijnbedrag nog bij mijn verbruik?

Dit check je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall. Via ons termijnbedragadvies zie je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hier pas je het ook makkelijk aan.

Bekijk je termijnbedragadvies

Let op: ben je net verhuisd of nieuw bij ons, dan kun je het termijnbedragadvies nog niet gebruiken. Na zes maanden weten we genoeg over je verbruik. Dan kunnen we je een goed advies geven.

Ik heb zonnepanelen, waarom werkt het termijnbedragadvies niet?

Op dit moment is het termijnbedragadvies nog niet zo gebouwd dat we teruglevering goed kunnen berekenen in het advies. We werken aan deze oplossing. 

Tot die tijd adviseren we je om zelf je termijnbedrag te verlagen. Dit regel je eenvoudig zelf via termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall of de Energie-app 

Ik heb een slimme meter, waarom moet ik mijn meterstanden invullen voor een termijnbedragadvies?

Dit komt omdat je ons nog geen toestemming hebt gegeven om je meterstanden uit te lezen. Je doet dit eenvoudig in Mijn Vattenfall. Nadat je dit hebt gegeven, hoef je zelf je meterstanden niet meer in te vullen.

Geef toestemming

We waarderen onze klanten

Dat we zoveel voor elkaar kunnen krijgen, danken we voor een groot deel aan onze klanten. Daar zetten we dus graag iets tegenover:

Blijven Loont

Als je klant bij ons blijft, verdien je iets extra’s. Daarom krijg je bij ons korting op de variabele leveringskosten van stroom. Tot wel 25%, zolang je blijft. Dat noemen we Blijven Loont.

Exclusief

Als je je aanmeldt bij Exclusief spaar je automatisch punten voor kortingen, uitjes en hippe energiebespaarders. Elke maand maak je kans op een mooie prijs.

Korting bij onze partners

We werken samen met verschillende partners. En dat levert natuurlijk aantrekkelijke kortingen op. Die geven we aan je door. 

Kies een bespaarcadeau

Sommige bespaarkansen zijn te mooi om te laten schieten. In onze webshop Exclusief krijg je de Smart WiFi Plug met energiemonitor cadeau als je je gratis punten bij ons inlevert. Met dit apparaatje ontdek je snel de ‘stroomvreters’ in huis. Mooi toch?
 
Nog geen gratis punten gespaard? Meld je meteen even aan.

Smart WiFi Plug

Meer over het betalen van je termijnbedrag